diumenge, 19 de juny del 2011

Què és la participació?

19jbcn
Evidentment, la participació no és bufar i fer ampolles. Ningú que s'ho cregui de veritat ho ha pensat mai.  La participació és ser-hi, però sobre tot, que et deixin ser-hi; de la manera que vulguis o puguis. No hi ha "la" manera de participar. Tampoc és deixar que alguns ocupin un lloc dient que estan "participant activament en nom teu". La participació, per definició és tant activa com passiva i, com no, reflexiva.

Avui n'érem uns quants participant. La ciutadania en sap de participar (des que naixem no deixem de participar constantment en tot i per tot -som éssers socials-). Em temo que alguns han volgut apropiar-se de la paraula i l'han desvirtuat, desnaturalitzat, prostituït. Buidant-la del seu contingut essencial s'han pensat que la podien sotmetre, dormir, frustrar... Pervers, molt pervers.

Sempre he pensat que qui més parla de ser participatiu és qui menys ho vol permetre en realitat: a les entitats, col·lectius, institucions. Crec que no cal provocar la participació. Ve sola. És natural. Si se la vol convocar se l'està pervertint. També he pensat sempre que un participa si en té motius. Jo participo en trobades ciutadanes els diumenges a la tarda perquè vull. Jo no participo consumint televisió perquè no m'interessa. Jo participo amb tothom qui m'hi vol. Jo no participo amb els que em volen posar etiquetes (normalment, les seves etiquetes).

La participació es fa participant. No cal que ningú la vulgui animar, només cal que se la deixi ser. El sistema que ens engoleix no ens ajuda a ser millors participants. De fet no cal, però hi ha un tou d'elements que ens ajudarien a ser millors participants i que ens ajudaria molt que ens les expliquessin des de petits. No acostuma a ser així, potser perquè no interessa? Són realment democràtiques les institucions? Ho són les entitats de la societat civil? És democràtica l'escola (pon ens formen com a persones? Segur que n'hi ha que sí, però la majoria ho són? Jo crec que no. 

Ningú ha dit que la democràcia siguin només sistemes de votacions. La democràcia és participar: essent-hi o no, dient la teva o escoltant, enviant missatges en les més vanguardistes tecnologies o llegint-los des de casa... Per participar cal també estar informat. Saber de què va realment allò on t'estàs posant (que no vol dir pas tenir el coneixement absolut, sinó les eines personals per afrontar-ho des d'una perspectiva crítica pròpia). No, no és bufar i fer ampolles, però al cos li va com l'oli a un llum.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada